Mina anteckningar från

 "ÖVERGÅNGSÅLDERN med eller utan hormoner"

Av Jerk W-Langer

www.jerk.dk

 

 

En informativ bok om övergångsålderna, bra att läsa för både mannen och kvinnan...

I förebyggande syfte eller när man är "där".

 

Läs hela boken...men en början kan ju vara att läsa mina anteckningar. 

Lycka Till

Carin

 

 

Hittills under ditt vuxenliv har du haft olika roller. Har du uppfyllt dina drömmar eller har du lagt ner mer energi på att behaga föräldrar, partner, barn, arbetsgivare...?

Nu har tiden kommit då du ska ta ett steg tillbaka och göra en översyn av hur resten av ditt liv ska utformas. (genomsnittskvinnan 81,5 år i skandinavien)

 

Övergångsåldern är en tydlig milstolpe som signalerar förändringar både känslomässigt, mentalt och andligt. Variationen är stor från kvinna till kvinna. Somliga seglar genom den så gott som utan att märka av den.

Första symptom kan uppträda redan i 30- årsåldern och fortsätta en tid efter den sista menstruationen. Varar i genomsnitt 5 år.

Kontakta din gynekolog när menstruationerna börjar bli oregelbundna eller när du märker andra symptom på övergångsåldern så att andra orsaker kan uteslutas.

Kulturella förhållanden kan spela in. Om man känner sig värderad och uppskattad på grund av sin ålder är man bättre rustad att hantera eventuella symptom. (i många kulturer besväras kvinnorna inte alls av dessa problem)

 

Första symtomen:

När menstruationen börjar bli oregelbunden kan följande dyka upp:

Vanligast är de första två.

Värmevallningar

Svettningar speciellt nattetid

Minnesförlust/Koncentrationssvårigheter

Oro/Nedstämdhet

Klåda i huden

Trötthet/Sömnsvårigheter

Går upp några kilon - runt magen

Humörsvängningar mellan skratt o gråt

Dåligt självförtroende

Huvudvärk

Torr slida/Klåda i slidan

Smärtor vid samlag

 

Besvär senare i förloppet:

Kan komma efter du slutat menstruera.

Torr slida/Klåda i slidan

Smärta vid samlag

Ofta kissnödig/Brännande känsla

Inkontinens

Muskelsmärtor

Tunt hår

Sköra naglar

 

Vissa symptom kan vara i åratal-andra försvinna snabbt.

 

Vad du kan göra mot värmevallningarna:

Notera vallningarna – har kanske ett mönster

Vallningar utlöses ibland av varma drycker/strakt kryddad mat/alkohol/kaffe/vissa läkemedel

Äta sojahaltiga livsmedel och bönor

Klä dig "lager på lager", för att kunna plocka av efter hand

Lösa bomullskläder

Avslappnad attityd till vallningarna/undvika stress och oro

Djupandningsövningar, Fysiskt aktivitet

Akupunktur, Hormoner, Läkemedel

Öppet fönster på natten

 

Vad du kan göra mot minnesförlust/koncentrationssvårigheter:

Träna hjärnan med kurser, korsord/läs tidningar...

Medelhavskost med grönsaker/frukt/magra mejeriprod/fisk/nötter/kryddor/fettsnålt kött/rödvin...

Extra mycket fisk

Motionera

Stressa av

Jobba för god nattsömn

Kosttillskott

 

Vad du kan göra mot humörsvängningar:

Ge dig själv tid/utrymme

Massor av ljus utomhus

Fysisk aktivitet

Ät sunt och mycket fisk

Dela med dig av dina känslor

Frisk luft

Motståndskraft/Vitlök

Sov bra

Avslappningstekniker

Hormoner vid svåra depressioner

 

Stressa av!

Stress gör att du känner av övergångsbesvären mer. Om du är i balans med dig själv kan du lättare hantera värmevallningarna och andra besvär. Det finns alltså all anledning att minska stressen så att stresshormoner inte flödar ut i kroppen och aktiverar blodcirkulationen, andningen och ämnesomsättningen.

 

Hur du övervinner stress:

Skaffa bättre beredskap inför situationer du vet vållar problem

Ta tag i saker istället för att undvika dom

Regelbunden motion (När stora muskelgrupper arbetar rytmiskt under en långpromenad har detta nästan samma verkan som meditation. Tankarna avleds, psyket slappnar av och man får ro i sinnet)

Avslappningsövningar

Tillräckligt med sömn

Stärk ditt sociala nätverk

När du inte haft mens på 1 år säger man att du har nått menopausen. Sedan följer postmenopausen som varar resten av livet. Då blir du mer mottaglig för en rad sjukdomar. Bra att göra aktiva insatser för att förebygga bl.a. benskörhet, hjärtsjukdomar och cancer. Har du inte redan börjat se över din livsstil så är det på tiden nu.

 

Mannens övergångsålder:

Experterna är oense om mannen genomgår en slags övergångsålder när produktionen av det manliga könshormonet testosteron successivt avtar...i 40-årsåldern sjunker det på allvar.

Vissa män kan då känna av symptom som trötthet, brist på energi, nedstämdhet och minskad sexlust. Det finns inte mycket vetenskaplig dokumentation kring detta. Större praktisk betydelse har däremot det faktum att många män börjar få erektionsproblem redan i 40-årsåldern. Det beror emellertid sällan på testosteronbrist.